صعود به قله علم کوه از مسیر یخچال اسپیلت 9/4/96

گزارش صعود گروه کوهنوردی علم کوه شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس

مقدمه : یخچال اسپیلت نیازی به معرفی ندارد و معروف ترین و پرشیب ترین یخچال منطقه علم کوه است هر کس که به قله تخت سلیمان یا گردنه شانه کوه رفته باشد در سمت غرب ، یخچال زیباو پرشیبی را می بیند که چشم برداشتن از آن کار راحتی نیست . صعود به یخچال اسپیلت را سال گذشته(24و25/4/96) در برنامه گنجانده بودیم و حتی تا گردنه شانه کوه آمدیم اما بجهت اینکه زمان صعود یخچال گذشته بود و بیشتر برفهای انتهایی یخچال ذوب شده بود و صعود از یخچال در آن شرایط کاملا نا ایمن بوده تصمیم گرفتیم قله تخت سلیمان را صعور کنیم و صعود به یخچال اسپیلت را در برنامه امسال قرار دهیم . در ابتدای سال جدید پس از بررسی تقویم و بجهت قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در خرداد ماه مقرر شد بلافاصله بعد از عید سعید فطر برنامه صعود به قله علم کوه از مسیر یخچال اسپیلت را اجرا کینم.شرح برنامه : صبح روز 8/4/96 از چالوس حرکت کردیم و بر اساس برنامه مقرر شده بود با کوله سنگین باتمام امکانات و تجهیزات تا علم چال صعود کنیم و شبمانی را در کنار پناهگاه خرا به علم چال داشته باشیم . ساعت 9 صبح از قرار گاه ونداربن به سمت پناهگاه سرچال حرکت کردیم در طول مسیر با توجه به گرمای هوا و سنگینی کوله ها با مشورت همنوردان تصمیم گرفتیم شب را در پناهگاه سرچال استراحت کنیم و صبح روز بعد با کوله سبک و برداشتن تجهیزات فنی به سمت یخچال اسپیلت حرکت کنیم . ساعت 2 بعد از ظهر به پناهگاه رسیدیم و پس از خوردن ناهاربجهت سنگینی کوله ها و خستگی مفرط در تراس پناهگاه با وجود خلوت بودن پناهگاه تا ساعت 6بعد از ظهر استراحت کردیم . ابتدا وسایل کوله سبک شامل تجهیزات فنی و لباس و غذا و نوشیدنی را آماده کردیم و پس از خوردن شام وارد کیسه خواب ها شدیم و استراحت کردیم. فردا صبح 9/4/96 ساعت 3 صبح بیدار شدیم و پس از خوردن صبحانه و برداشتن کوله پشتی وبستن چراغ پیشانی ساعت 4 صبح از پناهگاه خارج شدیم و به سمت یخچال حرکت کردیم با گذر از تخت چال و یخچال شمالی شانه کوه ساعت 30/6 به گردنه شانه کوه رسیدیم . اسپیلت از این مکان با ابهت و دست نیافتنی بود به سمت کف یخچال غربی فرود آمدیم . حالا ابتدای یخچال بودیم ، اسپیلت شیبیبسیار تندی داشت و وقتی از پائین به انتهای آن نگاه می کردیم تنها چیزی که می دیدیم آسمان بود . ساعت 7 صبح به جزیره ایی سنگی که از بین برفها در ابتدای یخچال خارج شده بود رسیدیم ، چندین متر بالاتر کوله ها را بر روی سنگ بزرگی قرار دادیم و با توجه به اینکه نور خورشیدهنوز به کف یخچال نرسیده بود قدری سرمای صبح آزار دهنده بود تقریبا 45 دقیقه زمان صرف تنظیم کرامپون ها و فیکس کردن آن روی کفشها، پوشیدن هارنس ، کلاه و بستن طول طناب در کرده سه نفره و خوردن تنقلات شد. ساعت 45/7 صبح به صورت یک کرده 3 نفره صعود کردیم مسیر یخچال تا 3/1مسیر ابتدایی شیب زیادی نداشت ، اما از 3/1 به بالا جایی که شکاف یخچال به صورت افقی برش خورده است شیب یخچال زیاد می شود با ریتم مشخصی بالا می رفتیم بطوریکه نفر پائین تر نفر بالاتر را نکشد به ابتدای شکاف یخچال رسیدیم پل برفی آن در بعضی قسمتها کاملا خراب شده بود عمق شکاف زیاد بود پس از گرفتن چند عکس به سمت راست تغییر مسیردادیم واز روی پل برفی که تقریبا قابل اطمینان بود با رعایت اصول از روی شکاف یخچالی عبور کردیم. هر قدر بالاتر می رفتیم شیب مسیر هم بیشتر می شد این دهلیز یک راست به آسمان می رسید ، بیشترین قسمت یخچالمربوط به 200 متر پایانی آن بود و بالاخره تمام شد . ساعت 11 صبحبه انتهای مسیر رسیدیم مقداری آب ، تنقلات و میوه خوردیم و پس از حمد و سپاس از خداوند بزرگو خارج کردن وسایل و تجهیزات فنی به سمت راست حرکت کرده و پس از عبور از دهلیز به یال بین خرسان شمالی و علم کوهرسیدیم و ساعت 12 ظهرقله 4850 متری علم کوه را صعود کردیم . پس از گرفتن عکس و فیلم به سمت جانپناه سیاه سنگها حرکت کردیم و با رسیدن به جانپناه استراحت کوتاهی کردیم و قدری تنقلات ، غذا و نوشیدنی خوردیم و به سمت قله سیاه سنگهاادامه مسیر دادیم . پس از عبور از سیم بکسل های مسیر قله سیاه سنگها که در سال گذشته توسط هیات کوهنوردی مشهد تعویض و نصب شده بودبا رسیدنبه گردنه چالون از شن اسکی پائین آمدیم و ساعت3 بعد ازظهر به کف یخچال علم چال رسیدیم . با توجه به اینکه هنوز برف یخچال علم چال سفت می باشدبه سرعت به سمت پناهگاه سرچال حرکت کردیم و ساعت 30/4 بعدازظهر به پناهگاه رسیدیم و پس از استراحت و خوردن ناهار ساعت 45/5 بعد از ظهر با برداشتن کوله پشتی های سنگین به سمت ونداربن حرکت و ساعت 30/8 عصر با رسیدن به قرارگاه ونداربن برنامه صعود به قله علم کوه از مسیر یخچال اسپیلت به پایان رسید.

نام برنامه : صعود به قله علم کوه از مسیر یخچالاسپیلت ( غربی)

موقعیت : ضلع شمال غربی قله علم کوه زمان 8و9/4/1396بهترین زمان صعود: خرداد ماه

نفرات شرکت کننده : بهروز خدا بخش ، نجف شکوهی ، حامد مجید ناتری

برچسب‌ها: یخچال اسپیلت, علم کوه
+ شکوهی ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ |
علم کوه...
ما را در سایت علم کوه دنبال می کنید

برچسب : صعود,مسیر,یخچال,اسپیلت, نویسنده : alamkooo بازدید : 199 تاريخ : يکشنبه 22 مرداد 1396 ساعت: 22:16