صعود قله علم کوه ونصب سیم بکسل دیواره خرسان شمالی

نوع برنامه کوهنوردی:تخصصی سنگین

تعداد نفرات شرکت کننده : 6نفر

تاریخ اجرای برنامه : 22-23-4-96

آب وهوای منطقه در زمان اجرای برنامه:مه غلیظ ، بارندگی و در ارتفاعات بالای 4000متر برفی وساعاتی صاف وافتابی

مدت زمان پیمایش برنامه: پیمایش روز اول 1/5ساعت . پیمایش روز دوم .14/5ساعت با احتساب کل زمانهای استراحت

شرح برنامه: برطبق تقویم برنامه های گروه نوبت به اجرای برنامه نصب سیم بکسل برروی دیواره ریزشی ومخوف قله خرسان شمالی وصعود به قله علم کوه رسید.

گروهی 6نفره ساعت 14 روز پنج شنبه به تاریخ 96/4/22از شهرستان چالوس به سمت شهرستان ییلاقی کلاردشت حرکت  و ساعت 16/30عصر در یک هوای بارانی به تنگ گلو به ارتفاع 3300متر رسیدیم. باتوجه به بارش برف و برودت هوا ، منطقه بسیار خلوت بود. ساعت 17 با برداشتن کوله پشتی ها به سمت دشت حصارچال به فاصله 3 کیلومتری تنگ گلو حرکت کردیم . بارش باران در فواصل زمانی کم وزیاد می شد و مه بسیار غلیظی در تنگ گلو و دشت حصار چال را فرار گرفته بود. از روی چند یخجال به آرامی میگذریم و با توجه به سنگینی کوله پشتی ها و در اختیار داشتن زمان کافی بی هیچ عجله ای ضمن لذت بردن از زیباییهای مسیر که پس از کنار رفتن مه نمایان میشد به سمت دشت حصارچال حرکت میکنیم.باکنار رفتن مه کم کم منظره زیبای خط الراسی که برنامه فردای ماست هویدا میشود و دشت سرسبز حصارچال از دور دیده میشود.ساعت18/30عصر بارسیدن به چادرگاه به ارتفاع 3750مترباتوجه به سرمای منطقه بلافاصله شروع به نصب چادر میکنیم. پس از استقرار در چادر ونوشیدن چای گرم احساس خستگی و سرما تا حدی از بین میرود. باتوجه به اینکه براساس برنامه مقررشد گروه 6نفره فردا در قالب دو تیم از دو مسیر به قله علم کوه صعود کنند.اعضای تیم صعود کننده به قله علم کوه از مسیر قله مرجیکش انتخاب شدند: آقایان علی آقاجانی ،اکبر شمس ،صالح منجیری و دکتر سید اسماعیل حسینی لرگانی و تیم دونفره : آقایان بهروز خدابخش ونجف شکوهی هم جهت نصب سیم بکسل در دیواره قله خرسان شمالی مشخص گردیدند.پس از مرور مسیر ها ی صعود ، هماهنگی ها و راهنمای های لازم و آماده کردن وسایل وتجهیزات فنی روز صعود مقرر گردید تیم مسیر قله خرسان شمالی ساعت 4 صبح و تیم مسیر مرجیکش ساعت 6 صبح حرکت کنند .شام سبکی صرف می کنیم و آماده خواب میشویم.

صبح روز صعود:جمعه 96/4/23

ساعت 4 صبح تیم دو نفره از خواب بیدار  و پس از صرف صبحانه آماده حرکت میشویم. ساعت 4/30 صبح با برداشتن سیم بکسل .طناب .تجهیزات  فنی ونصب چراغ پیشانی پیمایش را آغاز کرده وبسمت گردونکوه حرکت کردیم . با توجه به تاریکی  و برودت هوا به جهت بارش برف روز گذشته ویخ زدن برف  با احتیاط حرکت می کردیم.بارسیدن به دریاچه لشکرک و روشن شدن هوا چراغ پیشانی ها را خاموش و از سمت راست دریاچه ادامه مسیر دادیم.به ابتدای مسیرقله گردونکوه رسیدیم که برخلاف صعودهای سالهای قبلی که از این مسیر انجام شده بود بیشتر مسیر تا جانپناه خرسان جنوبی هنوز یخچالها وجود داشته وبا شیب تندی که مسیر داشت با دقت زیادی مسیر را طی کردیم و ساعت 6صبح با طلوع آفتاب به جانپناه خرسان جنوبی یا جانپناه ایران دو چرخ رسیدیم. سمت چپ این جانپناه دره سه هزار و سمت راست آن دشت حصار چال قرار دارد. پس از کمی استراحت وگرفتن عکس راهی قله گردونکوه بزرگ به ارتفاع 4338متر میشویم که تقریبا با شیب ملایمی ارتفاع می گیریم . ساعت 6/45صبح بر فراز قله گردونکوه می رسیم. دیدن مناطق دور دست و قلل سر به فلک کشیده دماوند و آزاد کوه و دیگر قلل منطقه به هر بیننده ای حس وصف نشدنی میدهد.باکمترین زمان توقف راهی قله منار به ارتفاع 4378متر میشویم.که در واقع بخش دشوار این پیمایش شروع میشود.از پاکوب مشخص که گهگاه در بخشهایی نیاز به دست به سنگ شدن است عبور کرده وبه دهلیزهای پرشیب منار میرسیم.مسیر علاوه بر شیب بسیار زیاد به شدت ریزشی و صعود ار آن نیازمند دقت و احتیاط فراوانی است مسیر را بدون حمایت طناب طی میکنیم.و ساعت 7/307صبح پای بر قله مخروطی و زیبای منار میگذاریم/پس از استراحت کوتاه و نوشیدن آب وگرفتن عکس ار مناظر اطراف به سمت قله ستاره به ارتفاع 4240متر حرکت میکنیم.دهلیزهارا با نهایت دقت پائین آمده ودر پاکوب تراورسی ستاره قرار میگیریم که علی الرغم اینکه بدون شیب میباشد اما بسیار ریزشی بوده ومشرف به دره های سه هزار است .در پای قله ستاره مسیر دوراهی میشود. مسیر خط الراسی به قله ستاره ختم میشود و ادامه تراورس به قله خرسان جنوبی کشیده میشود. ما از روی خط الراس به سمت قله ادامه مسیر میدهیم و ساعت 8صبح بر فراز قله ستاره میرسیم.با توجه به مساعد  بودن هوا و گرمای تابش خورشید استراحت کافی میکنیم سپس به قله خرسان جنوبی به ارتفاع 4659متر حرکت میکنیم .علی الرغم اینکه هوا صاف وآفتابی است اما بجهت قرار گرفتن برروی خط الراس قدری سرما آزار دهنده است با قرار گرفتن در سمت راست خط الراس از شدت باد کاسته میشود . فاصله بین قله ستاره تا قله خرسان جنوبی یکی از طولای ترین فاصله ها بین دو قله این خط الراس میباشد. که در سمت چپ دره سه هزار ودر سمت راست آ ن یخچالهای خرسان ها ودر روبروی آن قلل هفت خوانی قرار دارد . ساعت 9/15صبح بر فراز قله خرسان جنوبی ایستاده ایم پس از استراحت وگرفتن عکس از مناظر اطراف ،فرود از قله خرسان جنوبی با توجه به بارش برف روز گذشته ویخ زذگی وسفت بودن برفها و وجود یخچال در دهلیز ها و ریزشی بودن مسیر و عدم وجود پاکوب ار قله خرسان جنوبی به سمت ویران کوه وخرسان ها میانی و شمالی کار قدری سخت تر شده که با کوچکترین بی احتیاطی وخطا حادثه ای ناگوار بوجود می آورد .باتوجه به اینکه بیشتر کوهنوردانی که از مسیر گردونکوه وارد این خط الراس میشوند تا قله خرسان جنوبی صعود میکنند وازادامه صعود به قلل خرسان ها ی میانی و شمالی و علم کوه منصرف می شوند .به همین جهت اثری از پاکوب بعداز خرسان جنوبی وجود ندارد. با توجه به همرا ه داشتن سیم بکسل وتجهیزات زمان بسیار زیادی را صرف فرود ار قله خرسان جنوبی به سمت ویرانکوه کردیم .در مقابل سنگ بزرگی به صورت عمودی قابل مشاهده است (سنگ کتیبه)که باید این سنگ را از طرف راست دور زده و به طرف ویرانکوه حرکت کنیم. سنگ چین هایی با فواصل زیاد در مسیر وجود دارد که برای شناسایی مسیر موثر است .البته به جهت ریزشی بودن مسیر تشخیص سنگ چین ها نیاز به دقت زیادی دارد. بعداز دور زدن ویرانکوه به سمت چپ وخرسان میانی حرکت کردیم لبه بسیار باریکی در مسیر وجود داردکه با قرار دادن یک پا در یک طرف ویک پا درطرف دیگرو به صورت نشسته از این لبه باریک و ریزشی عبور کردیم .در سمت چپ دره هفت خوانی ودر سمت راست یخچالهای خرسانها با عمق 400-500متر قرار دارد و عبور از این لبه اعتماد به نفس و جسارت بالایی میخواهد.بالاخره از این لبه با دقت عبور کرده وپای قله خرسان میانی در ارتفاع 4620متر قرار گرفتیم.ازسمت چپ قله خرسان میانی در یک شیپ تندی که توام با برف ویخ بوده پایین آمدیم.در اواسط این دامنه پرشیپ وریزشی در سمت شمال یک تیغه سنگی نمایان است که در یک نقطه به اندازه تقریبا نیم متر گذرگاه ایجاد شده و با سنگ چین مشخص میباشد ازآن گذر گاه عبور و وارد دهلیز قله خرسان شمالی شدیم که پس از صعود از آن دهلیز بسیار ریزشی وخطرناک ساعت 11/45صبح به پای قله خرسان شمالی رسیدیم.پای قله طناب ثابتی وجود دارد که فقط نشانه ای برای درست بودن مسیر است و بهتر است از طناب خودتان برای صعود استفاده شود.آخرین و خطرناکترین قسمت برنامه همین دیواره حدودا 30متری است .با آماده کردن تجهیزات فنی و باز کردن سیم بکسل و فیکس کردن آن به سنگ بزرگ ومحکم درپای قله ونصب لوازم وتجهیزات  و هارنس پ اولین کارگاه را با دو کیل احداث کردیم وسر طناب شروع به صعود کرده و اولین میانی را باکیل وزدن اسلینک نصب کردند با توجه به ریزشی بودن دیواره وعدم قرار گیری مطمئن بکیل ها  قدری زمان جهت فیکس کردن کیل ها صرف شد . با توجه به شدت سرما وشروع برف و مه آلود شدن هوا ،سرما قدری آزار دهنده بود .بجهت اینکه طول سیم بکسل 20 متر بوده با نصب سه میانی  دومین  کارگاه توسط سرطناب زده شده وبافیکس کردن خود به کارگاه ونصب میخ هایی  که از قبل با میله گرد جهت ثابت گذاری  ومحکم کردن سیم بکسل آماده شده بود .نفر دوم شروع به صعود کرده وبا جمع کردن میانی ها وکشیدن سیم بکسل به سمت کارگاه ادامه مسیر داده وبا فیکس کردن خود به کارگاه اقدام به بستن سیم بکسل به میخ ها کردیم و پس از فیکس کردن سیم بکسل مجددا سرطناب شروع به ادامه صعود دادند وپس از نصب سومین کارگاه و رسیدن نفردوم، از مسیر اصلی دیواره خارج شدیم و قسمت انتهایی مسیر را بدون حمایت و با احتیاط ادامه دادیم و ساعت 2عصر به قله خرسان شمالی به ارتفاع4680متر رسیدیم . که شدت برف وتگرگ بسیار زیاد شده بود .جان پناه خرسان شمالی یا طالقانی ها قابل رویت بود وخستگی را از تن ما بیرون کرد. و پس از خارج کردن تجهیزات و استراحت چند دقیقه ای وجمع آوری وسایل فنی بجهت لغزنده بودن سنگ ها، با احتیاط کامل از خرسان شمالی پایین آمدیم وبه سمت جانپناه حرکت کردیم. در کنار جانپناه نفس راحتی کشیدیم .باتوجه به اینکه هنوز داخل جانپناه برف زیادی وجود دارد مجبور شدیم در بیرون جانپناه در میان بارش برف و رعد وبرق قدری غذا ومیوه ونوشیدنی بخوریم وبسمت قله حرکت کنیم وساعت 3/20عصر برفراز قله علم کوه به ارتفاع 4850متربودیم.و پس از گرفتن چند عکس و فیلم یادگاری بجهت نامساعد بودن هوا به سمت دشت حصار چال حرکت کردیم.در کمترین زمان ممکن (حدودا 1ساعت و15دقیقه ) در ساعت 4/45عصر در میان بارش و برف و تگرگ و رعد و برق وحشتناک به حصارچال رسیدیم که با استقبال گرم کوهنورد جوان کلاردشتی آقای مهندس مصطفی حاتمی که در کمپ فدراسیون جهانی کوهنوردی و تیم امیدکشورمان جهت آموزش در منطقه حصارچال اردو زده بودند روبرو شدیم و پس از دعوت به آشپزخانه وصرف چای وناهار گرم  و جمع آوری چادر در ساعت 6عصربه سمت تنگ گلو حرکت و ساعت 7 عصر بارسیدن به تنگ گلو و ملحق شدن به دوستان همنوردی که از مسیر مرجیکش قله علم کوه را صعود کرده بودند برنامه صعود به قله علم کوه از دو مسیر متفاوت توسط دو تیم از گروه کوهنوردی علم کوه شبکه بهداشت ودرمان شهرستان چالوس به اتمام رسید. پایان

برچسب‌ها: قله علم کوه, خرسان شمالی
+ شکوهی ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ |
علم کوه...
ما را در سایت علم کوه دنبال می کنید

برچسب : صعود,ونصب,بکسل,دیواره,خرسان,شمالی, نویسنده : alamkooo بازدید : 220 تاريخ : يکشنبه 22 مرداد 1396 ساعت: 22:16